För dig som är igång

Vid problem med IP-telefoni

1. Kolla så att telefonen inte är kopplad till fel uttag. På undersidan av mediaboxen finns det två uttag för telefoni, TEL1 och TEL2. TEL1 där telefonin ska sitta inkopplad i till Höger på mediaboxen och inte till vänster som annars är vanligt.

2. När telefonin har blivit överflyttad till NETatONCE vid en portering av deras gamla telefonnummer så kan det ibland krävas att NETatONCE startar om mediaboxen på distans för att det ska hoppa igång.
OBS! det räcker inte med att man själv startar om boxen utan det måste göras av NETatONCE.

3. Det kan vara något fel på fastighetens interna telefonledning. Många väljer att använda de befintliga telefonjacken i huset för att kunna ha flera telefoner inkopplade samtidigt t.ex. i vardagsrum, kök och hall. Vid de fallen så använder man sig utav en voip-mellanpropp, när man kopplar in den i sitt förstajack i fastigheten så sprids signalen vidare till resterande telefonjack så att man kan använda sig utav dom. Ett problem som kan uppstå då är att de befintliga telefonledningarna i fastigheten är feldragna och att man inte får telefonjack 1,2 eller 3 att funka, då får man ta hjälp utav en elektriker som får koppla om.

Annonser