Du som ska koppla upp dig

  • Jag kan inte komma ut på nätet. Vad är fel?

Börja med att kolla på din mediabox om ”Internet”-lampan lyser. Om inte, maila info@mofiber.se och skriv vilken adress det gäller och vilket telefonnummer vi kan ringa på, så kontaktar vi er så fort som möjligt!


  • Internet-lampan lyser på mediaboxen, men jag kommer inte till NETatONCE registeringssida?

Koppla in nätverkskabeln i LAN1-porten på mediaboxen. Gå sen in på adressen newreg.netatonce.net. Nu borde du kommer direkt till registreringssidan.


  • Internet funkar, men inte TV-boxen.

Tänk på du först måste aktivera internet och att det därefter tar ca 1 dygn innan TV-boxen går att ansluta. Läs igenom informationbladet från Sappa som du fick när du hämtade ut din TV-box. Information om hur du aktiverar din TV-box finns i detta informationblad.


  • Jag kan ansluta trådlöst till mediaboxen. Men jag kan bara ta emot data, inte skicka.

Förmodligen beror detta på att du inte har genomfört registreringen. Läs igenom informationen som kom på posten i samband med driftsättning.


Kör du med kabel eller trådlöst? Trådlöst borde du komma upp i 40-50 Mbit om du är i närheten av mediaboxen. Ju längre ifrån mediaboxen du befinner dig, desto lägre mätvärde får du. Om du däremot kopplar in en nätverkskabel bör du komma upp i ca 200 Mbit.

Om du med kabel når upp i 95-99 Mbit så beror det på att ditt nätverkskort i datorn är begränsat till 100 Mbit och du behöver i så fall testa på en modernare dator för att komma upp i 200 Mbit.

Ju äldre dator du använder, desto lägre blir förmodligen ditt mätvärde. En 10 år gammal dator kanske inte kommer upp samma hastighet som en ny.

Om du inte når upp i förväntad hastighet och misstänker att det beror på själva fiberanslutningen, maila oss på info@mofiber.se.

 

  • IP-telefonin – viktigt att tänka på!

Det här med telefoni, samtalstaxor och öppningsavgifter är en riktig djungel! Här kommer därför lite information om vad du bör tänka på när du registrerar dig för IP-telefoni hos NETatONCE.

I vårt avtal med NETatONCE ingår IP-telefoni oavsett vilket paket du har valt. Priserna som gäller är 14 öre per minut när man ringer till fasta telefoner inom Sverige och 1,49 kr per minut om man ringer till mobil-abonnemang. Öppningsavgiften är alltid 45 öre, oavsett om man ringer till fast nummer eller mobiltelefon.

För dig som pratar mycket i telefon finns det några tilläggstjänster som kan vara bra att beställa. Börja gärna med att kolla din faktura från Telia eller den telefonoperatör du har i dagsläget. Där finns specificerat hur mycket av dina samtal som går till fasta- respektive mobilnummer, och då blir det lättare för dig att avgöra vilka tilläggstjänster som passar just dig.

Om du t.ex. ringer många samtal till mobilnummer kan tilläggstjänsten ”Mobil Plus” vara något för dig. För 50 kr extra per månad ringer du för 69 öre per minut istället för 1,49 kr. Detta tillägg lönar sig för dig om du ringer mer än 1 timme per månad från din fasta telefon till mobilnummer.

Om du ringer mycket från din fasta telefon till andra fasta nummer inom Sverige kan ”Flat rate” för 50 kr extra i månaden vara bra. Då betalar du ingen minuttaxa utan endast öppningsavgiften för varje samtal. Detta blir lönsamt om du ringer mer än 6 timmar i månaden till fasta nummer.

Dessa tilläggstjänster kan du beställa på www.netatonce.se/mo och självklart kan du välja både ”Mobil Plus” och ”Flat rate”.


  •  Fiber-TV:

Här finns en liten lathund för TV-aktivering (via NETatONCE).

Annonser